
Değerli Üyelerimiz;
Kokpit ekiplerimize aşırı iş yükü oluşturan adaletsiz uçuş planlamaları konusunda uzun süren çalışmalarımız neticesinde THY A.O Yetkilileri ile 20.11.2024 tarihinde konunun çözümüne dair bir toplantı gerçekleştirmiş bulunmaktayız.
Toplantıda mevcut durumu analiz etmek üzere Toplu İş Sözleşmesi 95. Madde 3- Genel Hükümler D Bendi gereğince “İşveren Sendika tarafından istendiği takdirde uçucu ekip üyelerinin aylık, 3 aylık, yıllık uçuş görev süreleri, uçuş süreleri, boş günleri, dinlenme süreleri ile ilgili planlanmış ve gerçekleştirilmiş planlama bilgilerini en geç 7 gün içinde vermek zorundadır.” Hükmü açık olmasına rağmen talep edilen ilgili veriler tarafımıza toplantıdan bir önceki gün olan 19.11.2024 tarihinde teslim edilmiştir.
Yapılacak olan toplantının önemi ve üyelerimizin menfaati uğruna katıldığımız bu toplantıda, tarafımıza iletilen veriler üzerinden aşağıda yazılı olan adaletsizlikler tarafımızca tespit edilmiştir.
- Dar Gövde Kokpit Ekiplerinde C1 Kaptanlara; 737 Filosu özelinde, yapılan adaletsiz planlamalar neticesinde C2 Kaptanlara nazaran %144 oranında daha fazla planlama yapılmaktadır.
- Dar Gövde Kokpit Ekiplerinde P4 Kaptanlara; 737 Filosu özelinde, yapılan adaletsiz planlamalar neticesinde P5 Kaptanlara nazaran %37 oranında daha fazla planlama yapılmaktadır.
- Dar Gövde Kokpit Ekiplerinde C1 Kaptanlara; 320 Filosu özelinde, yapılan adaletsiz planlamalar neticesinde C2 Kaptanlara nazaran %15 oranında daha fazla planlama yapılmaktadır.
- Dar Gövde Kokpit Ekiplerinde P4 Kaptanlara; 320 Filosu özelinde, yapılan adaletsiz planlamalar neticesinde P5 Kaptanlara nazaran %40 oranında daha fazla planlama yapılmaktadır.
- CATC meydan planlamalarında dar gövde filolar özelinde; ortalamanın altında uçuş yapan C1 sayısının, filo C1 sayısının yarısından fazla olduğu tespit edilmiştir.
- Dar gövde filolarında CATC meydan uçuşlarının %40’ının, %10’luk bir C1 grubu tarafından yapıldığı tespit edilmiştir.
- Her iki filo özelinde harcırah, uçuş yoğunluğu, boş gün dağılımları gibi konularda bir çok adaletsiz planlama tarafımızca tespit edilmiştir.
Tüm bu tespitlerle birlikte AJet Wetlease uçan kokpit ekibi üyelerimizin ESB Base’den gerçekleştirdikleri uçuşlar için planlanan konumlandırma (PASS) uçuşlarda yaşadıkları sorunlar, ESB Base Ekip Odası istirahat imkanlarının yetersizliği iletilmiştir. Bu konularda çalışma yapılması kararlaştırılmıştır.
Verilerin tarafımıza geç ulaştırılmış olmasına rağmen çözüm amaçlı yaklaşımımız karşısında toplantının doğal davetlisi olan Uçuş İşletme Başkanlığı’nın toplantıya iştirak etmemiş olmaması THY A.O’nun çözüm için ne kadar isteksiz olduğunu göz önüne sermektedir.
SHT-FTL ve Toplu İş Sözleşmemizde açıkça yazılı olan; SHT-FTL Madde 7 İşletici Sorumlulukları hükümleri, 28. Dönem TİS 95. Madde 3- Genel Hükümler D Bendi ve E Bendi gerekliliklerine ihlal ederek yapmış olduğu planlamalar konusunda gerekli denetim yükümlülükleri için SHGM ve Çalışma Bakanlığına tarafımızca gerekli başvurular yapılmıştır.
Sendika olarak çözümün bir tarafı olmak adına THY A.O yetkilileri ile Genel Müdür seviyesinde son bir toplantı talebi iletmiş bulunmaktayız. Amacımız yaşanan bu sorunları üyelerimizi daha zor durumda bırakmadan çözüme kavuşturmak olacaktır.
İlgili toplantının gerçekleşmesi sonucunda sizlere gelişmeleri aktarmaya devam edeceğiz.
Emniyetli Uçuşlar,
Saygılarımızla
Türkiye Sivil Havacılık Sendikası (Hava-İş)
Yönetim Kurulu
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dear Members,
Following our prolonged efforts to address the unjust scheduling practices that impose excessive workloads among our cockpit crews, we held a meeting with Turkish Airlines (THY A.O.) officials on November 20, 2024, to work towards a resolution of this matter.
In accordance with Article 95, Clause 3, Section D of the Collective Labor Agreement, which clearly states: "If requested by the union, the employer is obligated to provide, within 7 days, the planned and actual scheduling information regarding the monthly, quarterly, and annual flight duties, flight hours, off days, and rest periods of flight crew members," the requested data was delivered to us only on November 19, 2024, one day prior to the meeting.
In the meeting we attended in light of its importance and for the benefit of our members, the following inequities were identified based on the data provided to us:
- In the Narrow-Body Cockpit Crews, C1 Captains in the 737 Fleet are subjected to 144% more planning compared to C2 Captains due to unjust scheduling practices.
- In the Narrow-Body Cockpit Crews, P4 Captains in the 737 Fleet are subjected to 37% more planning compared to P5 Captains due to unjust scheduling practices.
- In the Narrow-Body Cockpit Crews, C1 Captains in the 320 Fleet are subjected to 15% more planning compared to C2 Captains due to unjust scheduling practices.
- In the Narrow-Body Cockpit Crews, P4 Captains in the 320 Fleet are subjected to 40% more planning compared to P5 Captains due to unjust scheduling practices.
- In CATC airport planning across both fleets, the number of cockpit crew members flying below the average flight hours exceeds 50% of the total pilot count.
- It was found that 40% of CATC airport planning is completed by less than 10% of the total pilot pool.
- Numerous inequities regarding allowances, flight intensity, and the distribution of off days were identified across both fleets.
With all these findings, the issues experienced by AJetWetlease flying cockpit crew members during positioning (PASS) flights planned from the ESB Base, as well as the inadequacy of rest facilities in the ESB Base Crew Room, have been reported. It has been decided that work will be undertaken on these matters.
Despite the late delivery of the data, the absence of the Flight Operations Directorate, a natural attendee of the meeting, highlights THY A.O.'s reluctance to resolve the issue in the face of our solution-oriented approach.
Violations of the provisions explicitly stated in the SHT-FTL Article 7 (Operator Responsibilities) and the requirements of Article 95, Sections D and E of the 28th Period Collective Labor Agreement have been reported by us to the Directorate General of Civil Aviation (SHGM) and the Ministry of Labor for necessary regulatory oversight.
As a union, we have requested a final meeting with THY A.O. officials at the General Manager level to act as a party to the resolution. Our objective is to resolve these issues without putting our members in a more difficult position.
We will continue to provide updates on developments following the conclusion of this meeting.
Safe Flights,
Regards
Turkish Civil Aviation Union (Hava-İş)
Board of Directors